De definitieve afschaffing van de terugdraaiende meter komt dichterbij. Vanaf 1 januari 2025 is het niet langer mogelijk om de plaatsing van een digitale meter uit te stellen. Voor veel Vlaamse prosumenten brengt deze omschakeling onzekerheden met zich mee.
Veel Vlaamse prosumenten ontvangen momenteel een brief van Fluvius over de plaatsing van de digitale meter. Deze installatie kan nog worden uitgesteld tot 1 januari 2025, met uitzondering van nieuwe prosumenten en prosumenten die al vijftien jaar gebruik hebben gemaakt van de terugdraaiende meter.
Wat als mijn terugdraaiende meter nu wordt vervangen?
Heel wat Vlaamse prosumenten bouwen tijdens de zonnige maanden een negatief energiesaldo op met hun terugdraaiende meter. Dit betekent dat er meer elektriciteit wordt geproduceerd dan verbruikt. Om de negatieve financiële impact bij de omschakeling naar de digitale meter te vermijden, is er beslist dat prosumenten die vroegtijdig een digitale meter krijgen en tot aan de eerstvolgende jaarafrekening bij hun energieleverancier blijven, automatisch de overproductie, geregistreerd door de digitale meter, in mindering gebracht zien worden op hun afname bij de jaarafrekening. Wie in die tussentijd wisselt van energieleverancier heeft hier geen recht op en wordt de overschot niet in mindering gebracht bij de eerstvolgende jaarafrekening.
Retroactieve investeringspremie
Eigenaars van zonnepanelen die tussen 1 januari 2006 en 31 december 2020 in dienst zijn genomen, kunnen een retroactieve investeringspremie aanvragen, als ze aan de nodige voorwaarden voldoen. Let op: deze premieaanvraag moet uiterlijk 6 maanden na de plaatsing van de digitale meter ingediend worden.
Meer informatie over de retroactieve investeringspremie en de voorwaarden ervan, vindt u op onderstaande website: https://www.vlaanderen.be/retroactieve-investeringspremie-voor-eigenaars-van-zonnepanelen-na-afschaffing-van-terugdraaiende-teller
Tijd voor een batterij?
Een van de grootste voordelen van de digitale meter is de toegang tot gedetailleerde informatie over uw elektriciteitsverbruik. Via het ‘Mijn Fluvius’ portaal kunt u uw verbruiksdata activeren en tot op kwartierniveau inzicht krijgen in uw energieverbruik. Dit is niet alleen handig voor u, maar het helpt ook ons als installateur bij het optimaliseren van uw zonne-energiesysteem of het dimensioneren van een batterijsysteem. Het beste is dat we deze gegevens van een volledig jaar ter beschikking hebben om zo seizoensverschillen uit te sluiten.
Hoe de kwartiergegevens activeren?
- Registreer uzelf op het ‘Mijn Fluvius’ portaal via uw eID of itsme. (Tip: doe dit met de naam van de persoon die ook op de stroomfactuur vermeld staat.)
- Ga naar het tabblad verbruik en klik vervolgens op ‘verbruik aanvragen’.
- Koppel uw digitale meter aan uw profiel met behulp van het EAN-nummer en klik op ‘ga verder’.
4. Bij de vraag ‘Welke verbruiken wil je aanvragen?’
selecteert u het detailniveau ‘alle’.
Als dit de eerste keer is dat u de verbruikshistoriek op kwartierniveau aanvraagt, worden de kwartiergegevens vanaf dat moment bijgehouden. We raden dan ook aan om deze functie te activeren zodat u in de toekomst de mogelijkheid hebt om op basis van de kwartiergegevens een energiesysteem te laten ontwerpen.
Wenst u een advies op maat? Contacteer ons via e-mail: info@intellisol.be of telefonisch op het nummer 089 35 53 00, en één van onze energie-experts helpt u graag verder!
Bron: PV-Vlaanderen