Soorten laadpalen versus laadsnelheid en rijbereik.

Twijfelt u welke laadpaal het beste is voor u? Het is natuurlijk niet gemakkelijk, omdat elke laadpaal verschilt van laadsnelheid en rijbereik. Wij bij Intellisol helpen u graag verder door u de juiste informatie te geven waar u naar opzoek bent. 

De auto
Bij een hybride auto is het laadvermogen tussen de 3.7 kW (monofasig 16A) en 11 kW (driefasig 16A). Voor elektrische voertuigen is dit 11 kW, soms 22 kW (3x32A) en kan zelfs oplopen tot 150 kW (3x63A) of meer. Deze vermogens worden altijd geleverd met een laadstation. Een elektrisch voertuig kan ook met gelijkstroom worden geladen, hetgeen dat vooral gebruikt wordt bij snelladen. (zie ook mode 4 hieronder).

De aansluiting
Wanneer een monofasige netaansluiting in huis aanwezig is, is dit vaak 40A. Dit is 9.28 kW en voor de meeste (volledig) elektrische voertuigen is dit al niet voldoende vermogen om op te laden. Er is dan niks meer over in huis om nog te verbruiken.

Bij een driefasige aansluiting is het standaard vermogen 3x25A, ofwel 17 kW. Hier kan 11 kW gebruikt worden om de auto te laden en 6 kW voor de elektrische verbruikers in huis, al is dit ook beperkt. 

Bij zwaardere aansluitingen is er uiteraard meer vermogen ter beschikking. Wanneer meerdere laadpunten nodig zijn, of wanneer het beschikbaar vermogen van de aansluiting te klein wordt door het laden van het elektrisch voertuig en de woning, is de spreiding van het laadvermogen en laadsnelheid in tijd nodig, ook wel load balancing genoemd. De laadstations kunnen met deze technologie de gebruikers in huis altijd prioriteit geven boven het laden van het elektrisch voertuig. De elektrische voertuigen krijgen alleen het restvermogen dat mogelijk is. Dit past zich automatisch aan wanneer elektrische gebruikers worden bij-/afgezet (dynamisch loadbalancing)

Een laadpaal gebruiken in combinatie met zonnepanelen. Je kan je elektrische of hybride wagen goedkoper en duurzamer opladen door je eigen opgewekte zonne-energie te gebruiken. Soms leveren de zonnepanelen te veel op voor het verbruik in de woning en kun je a.d.h.v. een digitale meter je overige opgewekte energie terug leveren aan het net waarmee je jouw elektrische wagen kan opladen. 

De modus bepaalt het laad tempo

Het aansluitvermogen bepaalt het rijbereik dat u per uur kan opladen in de batterij:

(*+/- berekend op basis gemiddeld 20 kWh elektriciteitsverbruik per 100 km rijbereik)

In de wereld van het elektrisch rijden wordt er gesproken over vier verschillende laadprocedures of modi:

Mode 1(fietsen en scooters)

Bij het laden van mode 1 wordt er gebruik gemaakt van een stopcontact
(220V, max. 10A) zonder begrenzing en zonder beveiliging. Laden via mode 1 wordt voor auto’s niet gebruikt. Men kan dit bijvoorbeeld wel gebruiken voor het laden van een elektrische fiets.

Mode 2 (single control box)

 De wagen heeft in dit geval communicatie nodig om te kunnen laden. Een gewoon stopcontact kan dit niet voorzien. De laadkabel lost dit probleem op door de integratie van een controledoos. Deze zorgt, op voorwaarde van een goede aarding, voor de beveiliging van de installatie. Doe bij de aankoop van uw elektrische wagen steeds navraag naar de functionaliteiten van de meegeleverde laadkabel. Deze kunnen verschillen van leverancier tot leverancier en zeker qua laadtempo.

De meestal draagbare laadkabel met controlbox van mode 2 krijg je vaak bij de aankoop van jouw elektrische wagen geleverd, met een zeer beperkt vermogen.

Bij mode 2 laden wordt de stroomsterkte uit veiligheidsoverwegingen vaak beperkt tot 10A. De stekker aan het stopcontact is bij mode 2 laden niet vergrendeld en kan dus onder belasting uitgetrokken worden. Dit is heel schadelijk voor zowel de stekker als het stopcontact. 

Mode 3

Intellisol beschikt over een uniek gamma aan laadstations voor elke toepassing ontwikkeld. Het uitgebreide aanbod omvat laadpunten voor thuisgebruik, wand-laadstations en laadzuilen tot aansluitklare sets met systeemunit voor een lokale volledig afgewerkte laadpaal en oplossingen voor publieke laadpaal infrastructuur al dan niet gekoppeld met zonnepanelen en batterijen. Een eigen laadpunt biedt enkele voordelen in vergelijking met laden via een normaal stopcontact:

Sneller laden. De laadtijd is afhankelijk van het vermogen van de lader in het voertuig, de kabel en het thuislaadstation. Laadpunten zijn in verschillende vermogens beschikbaar, startend met een wandlader van 3,7kW en 16A. De laadtijd van deze versie is ongeveer 60% korter dan bij een huishoudelijk stopcontact. 
Hogere veiligheid. Het laadpunt wordt op een aparte groep aangesloten zodat u veilig uw huishoudelijke apparaten kunt gebruiken terwijl u aan het laden bent. Het laadpunt is ook water- en vuilbestendig, belangrijk bij gebruik buitenshuis.
Diefstal. In principe is de stekker onder belasting vergrendeld aan de auto. Als de spanning wegvalt door het uittrekken van de stekker aan het stopcontact hangt het af van het merk of de kabel nog geblokkeerd wordt. Bij een eigen laadpunt zit de kabel vast. Deze kan dus nooit gestolen worden.

Mode 4 (DC fastcharger)

Bij mode 4 gaat men DC-laden (gelijkstroom). Dit betekent dat men gaat snelladen op hoog vermogen en (eventuele hoge) spanningen. Dit vereist sterke stroomaansluitingen (vaak middenspanning) en of eventuele batterijsystemen ter ondersteuning.

 

Snelladen kan voor de meeste elektrische wagens in een half uur tot meestal 80% opladen. De snellader of snellaadpaal wordt rechtstreeks op de autobatterij aangesloten.

 

Meest gebruikte types connectoren:
AC -> Mennekes type 2
DC -> Chademo of
-> CCS -Type 2

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten