LAADPALEN

Elektrisch rijden is het autorijden van de toekomst. De verwachting is dat het grootste gedeelte van het wagenpark vanaf 2026 zal overschakelen naar één van de varianten met hernieuwbare energie. Dit zijn veel voertuigen die opgeladen moeten worden!

 Met Intellisol maken wij een onderscheid in laadpalen voor particulieren en bedrijven. Vragen als; is mijn aansluiting wel zwaar genoeg, hoelang moet ik laden, hoe voorkom ik dat de stroom uitvalt… etc zijn vaak vragen waar niet alleen een particulier, maar ook bedrijven mee worstelen als ze elektrisch gaan laden.  

De auto
Bij een hybride auto is het laadvermogen tussen de 3.7 kW (monofasig 16A) en 11 kW (driefasig 16A). Voor elektrische voertuigen is dit 11 kW, soms 22 kW (3x32A) en kan zelfs oplopen tot 50 kW (3x63A) of meer. Deze vermogens worden altijd geleverd met een laad station. Sommige merken kunnen ook met gelijkstroom worden geladen, hetgeen vooral het snel laden ten goede komt (zie ook mode 4 hieronder).

De aansluiting
Wanneer een monofasige netaansluiting in huis aanwezig is, is dit vaak 40A. Dit is 9.28 kW en voor de meeste (volledig) elektrische voertuigen is dit al niet voldoende vermogen om op te laden. Er is dan niks meer over in huis om ook nog eens apparaten en onderhoudstoestellen op te zetten.

Bij een driefasige aansluiting is het standaard vermogen 3x25A, ofwel 17 kW. Hier kan 11 kW gebruikt worden om de auto te laden en 6 kW voor de elektrische verbruikers in huis.

Bij zwaardere aansluitingen is er uiteraard meer vermogen ter beschikking. Wanneer meerdere laadpunten nodig zijn, of wanneer het beschikbaar vermogen van de aansluiting te klein wordt door het laden van het elektrisch voertuig en de woning, is de spreiding van het laadvermogen en laadsnelheid in tijd nodig, ook wel load balancing genoemd. De laadstations kunnen met deze technologie de gebruikers in huis altijd prioriteit geven boven het laden van het elektrisch voertuig. De elektrische voertuigen krijgen alleen het restvermogen dat mogelijk is. Dit past zich automatisch aan wanneer elektrische gebruikers worden bij-/afgezet (dynamisch). 

In de wereld van het elektrisch rijden wordt er gesproken over vier verschillende modi: 

Mode 1(fietsen en scooters)

Bij het laden van mode 1 wordt er gebruik gemaakt van een stopcontact
(220V, max. 10A) zonder begrenzing en zonder beveiliging. Laden via mode 1 wordt voor auto’s niet gebruikt. Men kan dit bijvoorbeeld wel gebruiken voor het laden van een elektrische fiets.

 

Mode 2 (single control box)

 De wagen heeft communicatie nodig om te kunnen laden. Een gewoon stopcontact kan dit niet voorzien. De laadkabel lost dit probleem op door de integratie van een controledoos. Deze zorgt, op voorwaarde van een goede aarding, voor de beveiliging van de installatie. Doe bij de aankoop van uw elektrische wagen steeds navraag naar de functionaliteiten van de meegeleverde laadkabel. Deze kunnen verschillen van leverancier tot leverancier.

De meestal draagbare laadkabel met controlbox van mode 2 krijg je vaak bij de aankoop van jouw elektrische wagen geleverd.

Bij mode 2 laden wordt de stroomsterkte uit veiligheidsoverwegingen vaak beperkt tot 10A. De stekker aan het stopcontact is bij mode 2 laden niet vergrendeld en kan dus onder belasting uitgetrokken worden. Dit is heel schadelijk voor zowel de stekker als het stopcontact. 

 

Mode 3

Intellisol beschikt over een uniek gamma aan laadstations voor elke toepassing ontwikkeld. Het uitgebreide aanbod omvat laadpunten voor thuisgebruik, wand-laadstations en laadzuilen tot aansluitklare sets met systeemunit voor een lokale laadinfrastructuur en oplossingen voor openbare parkeeromgevingen. Een eigen laadpunt biedt enkele voordelen in vergelijking met laden via een normaal stopcontact:

Sneller laden. De laadtijd is afhankelijk van het vermogen van de lader in het voertuig, de kabel en het thuislaadstation. Laadpunten zijn in verschillende vermogens beschikbaar, startend met een wandlader van 3,7kW en 16A. De laadtijd van deze versie is ongeveer 60% korter dan bij een huishoudelijk stopcontact. 
Hogere veiligheid. Het laadpunt wordt op een aparte groep aangesloten zodat u veilig uw huishoudelijke apparaten kunt gebruiken terwijl u aan het laden bent. Het laadpunt is ook water- en vuilbestendig, belangrijk bij gebruik buitenshuis.
Diefstal. In principe is de stekker onder belasting vergrendeld aan de auto. Als de spanning wegvalt door het uittrekken van de stekker aan het stopcontact hangt het af van het merk of de kabel nog geblokkeerd wordt. Bij een eigen laadpunt zit de kabel vast. Deze kan dus nooit gestolen worden.
Klaar voor de toekomst. De energieoverdracht kan in twee richtingen (vehicle to grid) verlopen en is daarmee al voorbereid op toekomstige eisen.

Er zijn twee verschillende soorten laadpunten: wandladers en laadzuilen. Een wandlader is handig wanneer u een garage heeft of uw auto langs uw gebouw kunt parkeren. Parkeert u uw auto verder van het gebouw? Dan is een laadzuil waarschijnlijk de beste keuze.

Bij mode 3 is het mogelijk om gebruik te maken van powersharing. Dit houdt in dat er met de beschikbare stroom een automatische distributie mogelijk is naar de verschillende laadpalen. Zo kunnen de verschillende laadpalen optimaal gebruik maken van de beschikbare stroom. Indien men bijvoorbeeld drie laadpalen heeft als bedrijf, heeft elke laadpaal stroom nodig. Er is echter maar een maximaal beschikbaar vermogen op uw stroomaansluiting aanwezig. Om er voor te zorgen dat het stroomnetwerk niet overbelast raakt, wordt er een automatische lastverdeling in stand gebracht over alle drie de palen, al dan niet met vip prioriteit voor uw eigen wagen.

Met het geïntegreerde load management kan het beschikbare vermogen voor elektrische voertuigen dynamisch worden bepaald en komt er een veilig evenwicht tussen het gebruik van de laadstations, elektrische apparaten, eventuele zonne-energie productie en maximale vermogen van de beschikbare aansluiting.

Mode 4 (DC fastcharger)

Bij mode 4 gaat men DC-laden (gelijkstroom). Dit betekent dat men gaat snelladen op hoog vermogen en (eventuele hoge) spanningen. Dit vereist sterke stroomaansluitingen (vaak middenspanning) en of eventuele batterijsystemen ter ondersteuning.

 

Snelladen kan voor de meeste elektrische of plug-in hybride wagens in een half uur tot meestal voor 80%. De snellader of snellaadpaal wordt rechtstreeks op de autobatterij aangesloten.

 

 

 

Meest gebruikte types connectoren:
AC -> Mennekes type 2
DC -> Chademo
-> CCS -Type 2

Laadsystemen voor semi-openbare projecten

 Laadsystemen voor grotere projecten worden steeds op maat van de klant ontworpen. Er zijn namelijk tal van oplossingen mogelijk die er voor elke gebruiker anders kunnen uitzien. De planning hiervan vraagt een rechtstreekse dialoog tussen de klant en Intellisol.

Indien men een laadpunt meer dan 10 uur per dag beschikbaar stelt aan derden kan men hier een subsidie voor ontvangen. 

Het huidige gamma van Intellisol beschikt vandaag de dag over de merken Powerdale, Schneider en ABB.

 

Wij zitten graag samen om alle mogelijkheden te bespreken. Contacteer ons voor een vrijblijvende offerte op maat!

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten