In bepaalde gevallen is het in Vlaanderen verplicht om laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te installeren op parkeerterreinen van gebouwen. Deze verplichtingen zijn het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn over de energieprestatie van gebouwen en ondersteunen de transitie naar zero-emissie-transport. Concreet gaat het om de verplichte installatie van oplaadpunten of laadpaalinfrastructuur (leidingen of goten voor elektrische kabels) waarvoor sinds 11-3-2021 een omgevingsvergunning voor nieuwbouw of ingrijpende renovatie wordt aangevraagd. Daarnaast gelden er vanaf 2025 ook regels voor bestaande gebouwen.
Verplichtingen bij nieuwbouw en ingrijpende renovaties
Voor nieuwbouw en ingrijpende renovaties waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd na 11 maart 2021, gelden verschillende laadpaalverplichtingen afhankelijk van het type gebouw.
Woongebouwen: Voor nieuwbouwprojecten met twee of meer parkeerplaatsen moet laadinfrastructuur worden voorzien voor elke parkeerplaats. Dit houdt in dat er infrastructuur voor leidingen of goten voor elektrische kabels moet worden geplaatst, zodat later eenvoudig oplaadpunten kunnen worden geïnstalleerd.
Bij ingrijpende renovaties, waarbij meer dan 25% van de bouwschil van een gebouw of parkeergebouw wordt gerenoveerd, gelden vergelijkbare regels. Hier moeten woongebouwen met parkeerterreinen van meer dan 10 parkeerplaatsen, laadinfrastructuur voorzien voor elke parkeerplaats.
Niet-woongebouwen: Voor niet-woongebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen moeten minstens twee oplaadpunten worden geïnstalleerd en infrastructuur worden aangelegd voor 1 op de 4 parkeerplaatsen. Dit geldt zowel voor nieuwbouw als een ingrijpende renovatie.
Verplichtingen vanaf 2025
Vanaf 2025 zullen ook bepaalde bestaande gebouwen aan laadverplichtingen moeten voldoen. Dit geldt voornamelijk voor niet-woongebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen, zoals grote handelszaken of bedrijven met veel bezoekers of werknemers. Zij moeten vanaf 2025 minstens twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen voorzien.
Voor bestaande woongebouwen zijn er voorlopig geen verplichtingen.
Technische vereisten
Om te voldoen aan de verplichtingen moet een oplaadpunt een vermogen kunnen leveren dat groter is dan het vermogen van een standaard stopcontact. (groter dan 3,7 kW of 16 A). De laadpunten moeten minstens zijn uitgerust met een type 2 connector voor het laden met wisselstroom (AC) of combo 2 connector voor het laden met gelijkstroom (DC), volgens de Europese normen.
Uitzonderingen en handhaving van de verplichtingen
Bij ingrijpende renovaties geldt een uitzondering op de verplichting als de investering in oplaadinstallaties meer dan 7% van de totale renovatiekosten bedraagt.
De handhaving van deze verplichtingen gebeurt door het Vlaamse Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Wie niet voldoet aan de verplichtingen riskeert zware boetes: 2.000 euro per ontbrekend oplaadpunt en 1.000 euro per parkeerplaats zonder infrastructuur voor laadpunten.
Meer details en voorwaarden kan u terugvinden op onderstaande website: https://www.vlaanderen.be/milieuvriendelijke-voertuigen/een-elektrische-wagen-laden/verplichtingen-voor-laadpunten-bij-parkings
Bron: Vlaanderen.be