Volgens cijfers van de Belgische automobielfederatie Febiac werd er in maart een recordaantal van 1.085 zuiver elektrische personenwagens ingeschreven. De stijgende trend werd al in het begin van 2019 ingezet. Van januari tot en met maart werden er 2.196 e-auto’s ingeschreven, dat is meer dan dubbel zoveel dan in de eerste drie maanden van 2018. De verkoop van hybride wagens (een combinatie van een benzinemotor en elektrische aandrijving) is wel achteruit gegaan.
De forse stijging is voor een groot deel te danken aan Tesla. Na een periode met leverproblemen werden in februari de eerste exemplaren van de ‘betaalbare’ Tesla Model 3 bezorgd bij de klanten. In totaal werden er al 810 Model 3’s ingeschreven. Dat is meer dan 1/3de van de totale verkoop van elektrische voertuigen (EV’s) in 2019 en ook meer dan de totale Tesla verkoop in België in 2018.
Ook andere autoconstructeurs brengen steeds meer elektrische wagens op de markt. Er wordt onder andere veel verwacht van de Audi E-tron, de elektrische SUV die in Vorst geproduceerd wordt. Audi hoopt dit jaar 2.500 E-trons te verkopen in ons land.
Er is wel nog een lange weg te gaan voordat we van een echte doorbraak van de elektrische auto kunnen spreken. Tot nu toe is slechts 2% van de totale Belgische autoverkoop elektrisch. De hoge prijs, het beperkte aanbod, het lage bereik en het gebrek aan laadpalen schrikken nog veel mensen af.
Lees ook:
Limburg loopt achter met laadpalen
Geothermie minst vervuilende verwarming
Project: Carport met zonnepanelen in Gavere
12/04/2019