Premie thuisbatterij aanvragen

UPDATE 15/02/2021: Vanaf 1 april 2021 wordt de premie voor thuisbatterijen aangepast. Dit artikel gaat over de regelgeving tot 31 maart 2021.

Met een thuisbatterij kan je de zonne-energie die je niet meteen verbruikt, opslaan om te gebruiken wanneer je die nodig hebt. In 2021 is er een premie voor wie een thuisbatterij koopt of least. Deze bedraagt 250 euro per kilowattuur (kWh) bruikbare capaciteit van de batterij met een maximum van 3200 euro.

Het is belangrijk dat je de premie op tijd aanvraagt. Er is namelijk een beperkt budget beschikbaar en eens het budget uitgeput is, kunnen er geen premies meer uitbetaald worden. De volledige aanvraag moet uiterlijk binnen de drie maanden na datum van de eindfactuur ingediend worden. Het is niet nodig om al over alle nodige documenten te beschikken om een aanvraag op te starten, een (voorschot)factuur van de thuisbatterij volstaat. De ontbrekende stukken kan u op een later moment toevoegen aan het dossier. De premie kan wel pas uitbetaald worden als een dossier volledig en goedgekeurd is.

Aan welke voorwaarden moet je voldoen?

  • Je bent een (natuurlijke) persoon. De premie geldt niet voor organisaties of vennootschappen.
  • Het batterijsysteem moet aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet in het Vlaams Gewest.
  • De plaatsing moet gebeuren door een elektrotechnisch installateur.
  • Het batterijsysteem moet minimum 10 jaar aangesloten blijven op het elektriciteitsnet.
  • Je moet in het bezit zijn van een decentrale productie-installatie, zoals bijvoorbeeld zonnepanelen, met een maximaal omvormervermogen van 10 kVA.
  • Het systeem moet zo ingesteld zijn dat je nooit meer dan 60% van het omvormervermogen in het net kunt injecteren. Deze limiet moet de installateur instellen.
  • Het batterijsysteem beschikt over een tweerichtingscommunicatie-interface.
  • Het volledige systeem moet AREI gekeurd zijn.
  • Je moet beschikken over een digitale meter. Als je nog geen digitale meter hebt, vraag je deze best zo snel mogelijk aan bij Fluvius.
  • Het batterijsysteem moet aangemeld zijn bij de netbeheerder (Fluvius) en je moet over een bewijs van aanmelding beschikken. Het aanmelden kan op deze webpagina. Voor deze aanmelding heb je de volgende gegevens nodig:
    • De EAN-code van je bestaande elektriciteitsaansluiting.
    • Een scan van het volledig ingevulde, duidelijk leesbare en positieve keuringsverslag, opgesteld door een erkend controleorganisme en met deze gegevens:
      • Datum van de keuring van je opslagsysteem.
      • Verklaring dat het opslagsysteem voldoet aan het AREI en in dienst mag worden gesteld.
      • Het aantal omvormers en het maximum vermogen.
      • Een scan van het ééndraadschema van de installatie.
      • Een driefasige aansluiting indien het geïnstalleerde vermogen > 5 kVA en ≤ 10 kVA.
    • Naam en ondernemingsnummer van de installateur.
    • Het gelijkvormigheidsattest afgeleverd door Synergrid voor het type omvormer vermeld in het keuringsverslag (zie ook http://www.synergrid.be/).

Lees alle voorwaarden in detail na in het besluit van de Vlaams Regering.

Hoeveel bedraagt de premie en welke kosten komen in aanmerking?

  • 250 euro per kilowattuur (kWh) bruikbare capaciteit.
  • De premie vergoedt maximaal 35% van de investeringskosten met een maximum van 3200 euro
  • Als het om een aankoop gaat, komen de volgende kosten (incl. btw) in aanmerking:
    • de aankoopprijs van het batterijsysteem,
    • de installatie- en plaatsingskosten van  het batterijsysteem;
    • de kostprijs van de omvormer. In het geval van een geïntegreerde of hybride omvormer voor zowel een productie-installatie op basis van zonne-energie als een  batterijsysteem wordt 50% van de kostprijs van de omvormer in rekening gebracht.
  • Als je nog niet over een digitale meter beschikt en je de digitale meter vervroegd moet aanvragen bij de netbeheerder, kun je de kosten van de plaatsing en de indienststelling in rekening brengen, inclusief mogelijke werken aan de meterkast en de kosten voor de beperkte en noodzakelijke demonteringswerken en/of aanpassingswerken aan de meterlocaties. Het bedrag van de premie kan dan worden verhoogd met de werkelijke kosten verbonden aan de plaatsing van de digitale meter. Deze kosten bedragen maximum 300 euro voor premie-aanvragen opgestart in 2020 en maximum 88 euro voor premie-aanvragen opgestart in 2021.

Welke documenten heb je nodig voor de premieaanvraag?

  • Je kan al een aanvraagdossier openen met een kopie van de (voorschot-)factuur van de thuisbatterij (te krijgen bij de installateur). De investeringskosten (kostprijs batterijsysteem, omvormer van de batterij en plaatsingskosten voor de batterij) moeten duidelijk en gedetailleerd op de factuur vermeld staan, anders wordt deze niet aanvaard. Andere kosten, zoals kosten voor de plaatsing van zonnepanelen, komen niet in aanmerking als investeringskost voor de premie.

Volgende documenten moet je zeker aan de aanvraag toevoegen om deze te vervolledigen:

  • een verklaring op eer waarin de installateur aangeeft welk type batterij geplaatst werd, wat de werkelijke capaciteit is, of er een tweerichtingscommunicatie-interface aanwezig is en of er een injectielimiet conform het premiebesluit is ingesteld. Het in te vullen document vind je hier.
  • een keuringsbewijs waarin het merk, het type, de opslagtechnologie, de werkelijke capaciteit (uitgedrukt in kWh), het vermogen (uitgedrukt in kW) en de wijze van aansluiting zijn opgenomen (te bekomen via de keurder of het keuringsorgaan van het batterijsysteem).
  • een attest van netbeheerder Fluvius. Dit attest wordt pas afgeleverd door Fluvius als onderstaande voorwaarden werden vervuld:
    • het batterijsysteem is aangemeld bij de netbeheerder,
    • je beschikt over een digitale meter.
  • indien van toepassing, een goedgekeurde offerte of factuur van netbeheerder Fluvius voor de plaatsing van een digitale meter op aanvraag.

Het aanvraagdossier openen

De premie voor de aankoop van een thuisbatterij kan aangevraagd worden bij het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap via deze link. Als je nog geen account hebt, moet je er eerst een aanmaken met jouw eID en kaartlezer, federaal token of ‘itsme’-account. 

Bron: energiesparen.be

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten