fbpx

Elektrische auto’s schoner dan diesel

Er bestaan nogal wat onduidelijkheden over de milieu-impact van elektrische voertuigen. De Tijd publiceerde zelfs een opiniestuk van Hans-Werner Sinn waarin stond dat elektrische voertuigen meer vervuilend zouden zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor die op fossiele brandstoffen rijden. Naar aanleiding van dit artikel gingen wetenschappers die zich specialiseren in elektrische mobiliteit meteen in de tegenaanval. Auke Hoekstra, onderzoeker aan de Technische Universiteit Eindhoven, reageerde onmiddellijk dat het onderzoek van Sinn gebaseerd is op foute en/of gedateerde gegevens. Uiteindelijk publiceerde De Tijd ook de reactie van Hoekstra. Elektrische voertuigen zijn wel degelijk schoner dan fossiel en dit verschil zal enkel nog groeien.

Hier vind je de meest gehoorde misvattingen over elektrische voertuigen en het milieu:

  • Bij de productie van een elektrisch voertuig komt meer CO2 vrij dan deze ooit zal besparen ten opzichte van een voertuig op fossiele brandstoffen.
    FOUT. Dit was bij de allereerste versies misschien het geval, maar het productieproces wordt steeds efficiënter en de stroom schoner. Ondertussen heeft een elektrische bus de productie-uitstoot bijvoorbeeld in 2 tot 3 maanden terugverdiend. Hetzelfde argument werd vaak aangehaald wanneer het over de productie van zonnepanelen ging, ook hier onterecht zoals blijkt uit verschillende studies.
  • De batterij in een elektrisch voertuig gaat maar 150.000 kilometer mee.
    FOUT. Ook op het vlak van levensduur is er grote vooruitgang geboekt. Momenteel gaat de batterij van een elektrisch voertuig gemiddeld 400.000 kilometer mee. Bij de topmerken kan dit zelfs oplopen tot 800.000 kilometer. En dan heb je nog steeds 80% van de oorspronkelijke capaciteit van de batterij over. Het voertuig zelf zal nu eerder versleten zijn dan de batterij.
    Een Duitser heeft intussen al 1 miljoen kilometer op de teller van zijn Tesla Model S! Het is niet meer de originele batterij die hem tot deze mijlpaal heeft gebracht, maar de huidige batterij zit ondertussen al 470.000 kilometer in de auto. Tesla wil in de nabije toekomst zelfs een batterij produceren die 1 miljoen mijl (1,6 miljoen kilometer) mee zou kunnen.
  • De productie van de stroom die elektrische voertuigen verbruiken zorgt voor meer CO2 uitstoot dan rijden op fossiele brandstoffen.
    FOUT. De tijd staat niet stil en de energiemix wordt steeds groener. Sinn baseert zich in zijn onderzoek op de energiemix van Duitsland.  die op dit moment vuiler is dan elders in Europa door hun kernuitstap. Door de grote uitrol van hernieuwbare energie in Duitsland zal de kloof met de rest van Europa snel gedicht worden. Er wordt verwacht dat de gemiddelde energiemix in Europa in de komende 10 tot 15 jaar jaarlijks met ongeveer 9 gram CO2 per kilowattuur schoner wordt. 
  • De benodigde grondstoffen voor de productie van batterijen zijn schaars en dit zal de productie van elektrische voertuigen afremmen.
    FOUT. Bepaalde grondstoffen als kobalt en lithium zijn inderdaad schaars en het delven brengt uitdagingen met zich mee op politiek en ecologisch vlak. Het opschalen van de productie is echter mogelijk als de vraag stijgt. De totale beschikbaarheid is dus geen knelpunt. De productie van bijvoorbeeld lithium neemt nu al toe, kobalt is steeds minder nodig om batterijen te maken en zal uiteindelijk ook uitgefaseerd worden. 
  • We schakelen beter over naar waterstofauto’s, die zijn veel schoner.
    Op dit moment FOUT. Een groene waterstofauto heeft nu ongeveer drie keer meer elektriciteit nodig in vergelijking met elektrische voertuigen die rechtstreeks op stroom rijden. Indien er grote elektriciteitsoverschotten uit hernieuwbare energie waren om groene waterstof te produceren, was dat geen probleem. Maar dat is op dit moment niet het geval, hopelijk in de toekomst wel. De efficiëntie van de waterstofproductie neemt ook toe, het zou dus kunnen dat deze ooit wel schoner worden dan elektrische voertuigen.
    Een alternatief is ‘blauwe waterstof’, aardgas uit chemische productie. De uitstoot hiervan is minder dan bij fossiele voertuigen, maar meer dan elektrische voertuigen. Hoekstra zou het zonde vinden om waterstof nu al te gebruiken voor personenvervoer. Hij vindt dat de beperkte productie van waterstof veel beter en milieuvriendelijk kan gebruikt worden voor andere toepassingen zoals bijvoorbeeld seizoensopslag van groene stroom en bepaalde chemische en industriële processen. Hoekstra ziet in de toekomst eventueel ook toepassingen in de transportsector, maar vindt dat koffiedik kijken: “Ik schat het nu op hooguit 10 procent. Bijvoorbeeld voor vervoer over lange afstanden met bussen of vrachtwagens of ter vervanging van dieseltreinen die maar enkele keren per dag rijden”. Vooral zwaar vervoer dus.
    Waterstof biedt wel andere voordelen ten opzichte van een batterijvoertuig. Het laden kan sneller (even snel als gewoon tanken) en het bereik is groter. In november 2019 werd het waterstof afstandsrecord verbroken door een Hyundai Nexo die met 1 tank maar liefst 778 kilometer aflegde. 

 

Bron: De Tijd, NU

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten