Sneeuw op uw zonnepanelen? Hier enkele tips:

De eerste winterprik van het jaar is een feit! Zoals altijd zorgt dit in België voor grote hinder. Sneeuw en ijs zorgen niet enkel op de weg voor problemen, ook zonnepanelen ondervinden er last van. Een (dikke) laag sneeuw op jouw panelen zorgt voor minder opbrengst omdat het licht de zonnecellen niet kan bereiken. Het productieverlies is echter minimaal. De opbrengst van de zonnepanelen is in de winter sowieso lager omdat de dagen donkerder en korter zijn en de sneeuw meestal niet voor een lange periode blijft liggen. Daarom raden we het zeker af om zelf het dak op te kruipen om de sneeuw van de zonnepanelen te verwijderen. Het is niet alleen gevaarlijk, je loopt ook het risico om de panelen te beschadigen!

Hoe de sneeuw toch verwijderen?

Als de winterzon schijnt en de zonnestralen de zonnepanelen (deels) kunnen bereiken, zal het paneel lichtjes opwarmen waardoor de achtergebleven sneeuw sneller smelt. De zonnepanelen worden ook steeds in een bepaalde hellingshoek geplaatst waardoor de sneeuw hier sneller van zal afglijden. Je kan dit proces een beetje versnellen door eventuele sneeuwophoping onder de zonnepanelen (dus niet op de panelen zelf) te verwijderen met een dakhark. Dit geeft de sneeuw op de zonnepanelen meer ruimte om af te glijden.

Als de installatie goed toegankelijk is, zoals bij sommige platte daken, kun je de sneeuw makkelijker zelf verwijderen. Maak dan gebruik van een wisser (aftrekker) en wollen dweil om de panelen sneeuwvrij te maken. Met een telescopische wisser kun je in sommige gevallen ook de panelen sneeuwvrij maken op moeilijker bereikbare plaatsen. Ga altijd voorzichtig te werk en vermijd schuren. Gebruik ook nooit een ijskrabber of bezem om de panelen schoon te maken, deze kunnen de glasplaat beschadigen. Let op: zulke beschadigingen vallen niet onder de garantievoorwaarden!

Foutmelding op de omvormer

Het gebrek aan voldoende zonlicht door sneeuw kan ervoor zorgen dat uw zonnepaneleninstallatie 24u (of langer) geen vermogen aan de omvormer levert. Sommige omvormers geven een foutmelding als reactie op deze ongewone situatie. Dit vormt geen enkel gevaar voor uw installatie. Let er wel op dat de foutmelding verdwijnt wanneer er terug voldoende zonlicht de zonnepanelen kan bereiken. Indien dit niet het geval is, kunt u ons altijd contacteren op +32 (0)89 355 300 of info@intellisol.be.

Lees ook:

Hoe onderhoud ik mijn zonnepanelen?

Slechte kwaliteit zonnepanelen in de praktijk

Heeft uw omvormer een beveiligingslek?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten