In 2026 alleen nog maar volledig elektrische bedrijfswagens!

Wie vanaf 2026 een nieuwe bedrijfswagen of (vanaf 2029) bestelwagen koopt, zal alleen nog een elektrische variant kunnen kopen. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) wil er tegelijk ook voor zorgen dat het fiscaal aantrekkelijker wordt om thuis en op het werk laadpalen te laten installeren.

Een strategisch mobiliteitsplan is dus een nieuwe uitdaging voor bedrijfsleiders!

Aangezien in 2026 alle bedrijfswagens volledig elektrisch moeten zijn is dit weer een nieuwe uitdaging voor alle bedrijfsleiders en fleetmanagers!

Daarom geven wij bij Intellisol toelichting bij acht belangrijke vraagstukken rond elektrisch laden die kunnen helpen bij het opzetten van “Uw strategisch mobiliteitsplan”.

Elektrisch, hybride ? Of toch nog diesel of benzine?

De verschillende overheden hebben elk binnen hun eigen werkterrein een duidelijk signaal gegeven dat verder rijden op fossiele brandstoffen fiscaal zwaar ontmoedigd zal worden zowel voor de werkgever als voor de werknemer.

De meeste ondernemingen maken dan ook nu al, ondanks de hogere investeringskost, bij elke nieuwe aanschaf de keuze om vaak volledig over te schakelen naar volledig elektrische voertuigen. Vooral omwille van de fiscale voordelen op vlak van BIV, verkeersbelasting , hogere aftrekbaarheid BTW en belastingen, minder VAA, solidariteitsbijdragen, maar ook en vooral lagere verbruikskosten door de aangekondigde lastenverschuivingen naar de pomp, en ook merkelijk lagere onderhoudskosten. In een uitdovend scenario dient wel rekening gehouden dat de fiscale aftrekbaarheid wel terug wordt “genormaliseerd” richting 2032.

Thuis, op kantoor of aan openbaar laadpunt laden?

Financieel gezien zal je als werkgever er wellicht het meeste baat bij hebben om je werknemer op kantoor te laten laden omdat daar waarschijnlijk de goedkoopste elektriciteit beschikbaar is.

Een laadbeurt neemt echter tijd in beslag waardoor een thuislaadpunt een meerwaarde heeft doordat het voertuig ’s nachts al volledig volgeladen kan worden voor een rijbereik van 350 tot 500 kilometer al naargelang het type wagen, de rijstijl en het rij-seizoen (in de winter is het rijbereik bij sommige types lager dan in de zomer). De verbruikskost van een thuislaadpunt ligt hoger dan op kantoor, maar de fiscus heeft via regelgeving en diverse rulings wel mogelijkheden gecreëerd om zowel de installatie ( van een “slim” thuislaadpunt) als verbruikskost (inclusief aankomende capaciteitsvergoeding) volledig fiscaal als kost te kunnen inbrengen.

Wat kan u het beste doen bij grote rijafstanden?
Hebt u stress voor de lege batterij (“Range Anxiety”) bij dagelijkse afstanden die méér dan 350 kilometer bedragen? Dan kunt u toegang krijgen met een laadpas tot openbare laadnetwerken, bij voorkeur met zogenaamde snelladers uitgerust in functie van tijdswinst. Alleen is de kostprijs van een laadbeurt hier tot vier maal hoger dan op kantoor, en iets méér dan dubbel zo hoog tov thuis…

Fastchargers, wallboxen, laadpalen … voor welke laadinfrastructuur moet je kiezen?

Niet alle elektrische voertuigen kunnen even snel geladen worden. Maak daarom de juiste keuze van model al naargelang het gebruiksprofiel. “De duur van een laadbeurt hangt vooral af van het type en de laadcapaciteit van de wagen en het vermogen van de laadpaal. De algemene regel is: hoe hoger het vermogen van de laadinstallatie, hoe sneller het laden. Een hybride wagen kan je laden aan een gewoon stopcontact van 16 ampère / 3,7 kilowatt. Volladen duurt dan 3 à 4 uur voor een rijbereik van 50 kilometer.

Om een volledig elektrische wagen veilig te laden heb je drie maal zoveel vermogen nodig. Een wallbox voor thuis of laadpaal op het werk gebruikt wisselstroom en heeft een laadvermogen van 11 of 22 kW bij een driefasige netspanning. Een laadbeurt duurt dan 7 à 8 uur voor 400 km rijbereik.

Snelladers (“Fastchargers”) werken op wisselstroom of gelijkstroom en hebben een laadvermogen vanaf 50 tot 300 kW. 300 kilometer rijbereik bijtanken kan dan op een tijdspanne van een kwartier (300 kW)  tot anderhalf uur (50 kW), afhankelijk van het type wagen en type laadpaal”. Veel en krachtig snelladen kan wel een invloed hebben op de levensduur van de batterij. 

Voldoet mijn elektriciteitsaansluiting wel ? En wat is het voordeel van zonnepanelen?

“Wanneer de aanwezige elektriciteitsaansluiting en de reeds benodigde capaciteit ervan voor de dagdagelijkse stroombehoefte, alsook piekbelasting en capaciteitstarief een (beperkende) rol spelen bij het installeren van laadpaalinfrastructuur thuis of op het werk, kan je kiezen om je installatie uit te breiden op basis van smartmetering technieken met loadbalancing-faciliteiten.

Softwarematig wordt hiermee de beschikbare en al dan niet geplafoneerde restcapaciteit van je aansluiting slim verdeeld over de momentaan in gebruik genomen laadpalen, zodat de stroom niet uitvalt. Eventueel ook nog rekening houdend met het bijkomend beschikbare vermogen van aanwezige zonnepanelen en/of batterijsystemen, die elektrisch laden nog goedkoper kunnen maken.

Heeft je werknemer thuis geïnvesteerd in zonnepanelen, dan mag hij de gebruikte zonne-energie via een onkostennota doorberekenen aan de werkgever aan het door de VREG maandelijks gepubliceerde gemiddelde elektriciteitstarief voor woningen (of het werkelijk op factuur door de leverancier aangerekende tarief).

Moet elk bedrijf over eigen laadpunten beschikken?

“Niet-residentiële nieuwbouw- of renovatieprojecten met meer dan tien parkeerplaatsen moeten minstens twee laadpunten (van 11 kW of meer) voorzien, en minstens 1 per vier parkeerplaatsen. Voor bestaande niet residentiële gebouwen geldt dit in 2025 vanaf 20 parkeerplaatsen. Nieuwbouwwoningen moeten vanaf 2 parkeerplaatsen elke parkeerplaats voorzien van laadpalen.

Worden laadpalen fiscaal gestimuleerd?

“Op de verschillende regeringsniveaus zijn onder voorwaarden fiscale maatregelen aangekondigd om bedrijven hierin te stimuleren. Op federaal niveau is voor bedrijven een verhoogde investeringsaftrek voor (semi) publieke laadpalen van bijkomend 100% (dus 200% fiscale inbreng) goedgekeurd, thuislaadpalen mogen dit jaar privé voor 45% (max investering 1500€) fiscaal ingebracht worden.

Op Vlaams niveau volgt binnenkort vermoedelijk een nieuwe call waarbij een investeringssubsidie voor (semi-) publieke laadpalen bekomen kan worden en kan via ecologiepremie plus een bijkomende subsidie voor fastchargers aangevraagd worden. Ook voor laadpaalinfrastructuur voor vrachtwagens is een beschikbaar.

Een goede E-carpolicy maakt goede vrienden!

“Het tijdperk van elektrisch rijden is definitief ingezet. Voor fleetmanagers en bedrijfsleiders betekent dit echter een nieuwe dimensie in het wagenparkbeheer en verloningsincentives voor medewerkers. Duidelijke afspraken in verband met investeringen, doorberekening van kosten voor thuisladen, het gebruiksintensiteit van fastchargers, maar ook eigendomsrechten van thuislaadpalen ( bijv. bij verhuis of uitdiensttreding) kan allemaal geregeld worden in een degelijke e-carpolicy.  De omschakeling naar elektrisch rijden kan zo op vele vlakken een zinvolle en rendabele investering worden, niet alleen op ecologisch -, en financiëel vlak maar ook op vlak van lange termijn personeelsbinding. 

Hoe bereiden bedrijven zich best voor?

“Door een strategisch mobiliteitsplan op te zetten waarin alle relevante factoren omtrent je wagenpark in kaart gebracht worden, zoals huidig en toekomstig gebruik, leaseformules, gewenste laadstrategie, impact op laadinfrastructuur en stroomaansluiting, fiscale en andere voordelen, thuislaadpunten bij werknemers enz. Op elke vraag is een antwoord, maar het antwoord is voor elk bedrijf anders. Maar daar willen we graag bij helpen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten