EV slim laden ontlast elektriciteitsnet

Verbruiks- en productiepieken

Het is al langer bekend dat ons elektriciteitsnet de steeds stijgende vraag naar elektriciteit niet oneindig lang zal volhouden. Het grootste probleem is de piekvraag. ’s Ochtends tussen 7u en 10u en vooral ’s avonds tussen 17u en 21u is onze vraag naar elektriciteit veel hoger dan de rest van de dag. Het elektriciteitsnet moet bestand zijn tegen deze pieken, ook al zijn ze slechts tijdelijk.
Ook aan de productiekant beginnen er stilletjes aan problemen te komen. Zonnepanelen produceren het meeste elektriciteit wanneer de vraag het laagste is: rond de middag. Als de elektriciteit niet rechtstreeks lokaal verbruikt of opgeslagen wordt, zal de installatie de overtollige elektriciteit injecteren op het net. Als het net dat aankan! We zien steeds meer lokale netspanningsproblemen door een stijging van het aantal zonnepaneleninstallaties in bepaalde straten of regio’s.

Het ene moment hebben we een piek in verbruik, het andere een piek in productie. Beide geven problemen voor het huidige elektriciteitsnet en die problemen zullen nog groter worden naargelang er meer geëlektrificeerd wordt. Er moet dus een oplossing gezocht worden. Het simpelste lijkt om het net te verzwaren om de toenemende stroom aan te kunnen, maar dit brengt een zeer hoog kostenplaatje met zich mee. Deze hoge kosten zouden we als maatschappij ten alle tijden moeten vermijden.

Verzwaren vermijden door opslag

Een kortstondige opslag van zelf geproduceerde elektriciteit kan dit evenwicht opvangen en zo de pieken afvlakken. Er is nog veel discussie over hoe dit exact moet gebeuren, maar batterijsystemen lijken op dit moment de beste optie. Nederlandse netbeheerder Enexis bestudeerde hoe het slim laden van elektrische voertuigen (EV’s) kan helpen om de belasting van het net te verminderen.

In een proefproject met 138 huishoudens kon de netbeheerder via een signaal het laden van elektrische voertuigen sturen. De laadsnelheid werd aangepast op de capaciteit van het net en de overige netbelasting in de buurt. Tijdens piekuren werd de laadsnelheid aanzienlijk verlaagd (tot 6 ampère), wat normaal gezien geen probleem is omdat de meeste EV’s de hele avond en nacht aan het laadpunt hangen. Als je toch sneller moest laden tijdens piekmomenten kon je met de ‘flex-knop’ alsnog gebruik maken van de normale laadsnelheid.

40% minder piekbelasting slechts het begin

Het proefproject zorgde voor 40% minder piekbelasting bij het lokale elektriciteitsnet door het verlagen van de laadsnelheid van de elektrische voertuigen. Het voordeel zal in de toekomst enkel nog maar groter worden. Er komen steeds meer EV’s waardoor er een grotere capaciteit beschikbaar is en de laadtijd kan in plaats van verlaagd naar 6A ook volledig verschoven worden naar een later moment buiten de piek.
Bij verdere ontwikkelingen kan er ook aan ‘vehicle to grid’ en ‘vehicle to home’ gedacht worden, al moeten er daarbij nog wel enkele belangrijke hindernissen overwonnen worden. Het basisprincipe van deze concepten is het laden van een EV tijdens piekproductie van zonnepaneleninstallaties en het ontladen (naar verbruikers in het huis of rechtstreeks naar het elektriciteitsnet) tijdens momenten van piekverbruik. Je gebruikt de batterij van de EV dan als een (veel grotere) thuisbatterij om jouw zelf geproduceerde groene energie op een later moment ook zelf te verbruiken. Op deze manier wordt het elektriciteitsnet sterk ontlast.

Deelnemers tevreden

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de deelnemers over het algemeen een positieve houding hebben tegenover slim laden: 84% van de deelnemers geeft aan in de toekomst gebruik te willen (blijven) maken van slim laden en 81% raadt andere elektrische rijders aan om hier gebruik van te maken.

Bron: Enexis Group: persbericht, Studie (EN)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten