De plaatsing van de digitale meter, voorzien vanaf 1 januari 2019, wordt een half jaar uitgesteld. Het bedrijf dat de aanbesteding binnenhaalde om de meters te leveren, meldt nu dat de levertermijn niet gehaald zal worden. Hierdoor lopen ook de proefprojecten, bedoeld om de plaatsing vlot te laten verlopen, vertraging op. ‘We stellen de plaatsing noodgedwongen een half jaar uit. De aanbesteding is nochtans ruim op tijd gebeurd. Maar meters die er niet zijn kunnen nu eenmaal niet geplaatst worden’ aldus Bart Tommelein. ‘Ik ga ervan uit dat Fluvius de nodige stappen zal zetten om een schadevergoeding te eisen voor de laattijdige levering. En ik verwacht van de netbeheerder dat de uitrol van de digitale meters vanaf 1 juli vlot en vlekkeloos verloopt.’
Eigenaars van zonnepanelen en de digitale meter
Eigenaars van zonnepanelen waren aanvankelijk een van de eersten die op de planning stonden voor de installatie van een digitale meter. Door de commotie rond de afschaffing van de terugdraaiende teller en de voorgestelde compensatieregeling komt daar nu verandering in. Bart Tommelein: ‘Ik heb altijd gezegd dat wie zonnepanelen geplaatst heeft, 15 jaar het rendement van de terugdraaiende teller moet kunnen behouden. Dat is ook zo beslist door de Vlaamse regering.’
De VREG heeft nu voorgesteld om de terugdraaiende teller voor het nettarief te behouden tot eind 2019 en organiseert daar een consultatie over tot december. ‘Ik vind persoonlijk dat mensen met zonnepanelen zelf zouden moeten kunnen kiezen: ofwel hun terugdraaiende teller behouden en prosumententarief blijven betalen, ofwel helemaal geen terugdraaiende teller meer maar dan ook geen prosumententarief meer. Het is echter de bevoegdheid van de onafhankelijke regulator om dit te beslissen’ zegt Tommelein. ‘Totdat er een oplossing is waarbij mensen die al zonnepanelen op hun dak hebben even goed af zijn als vandaag, zullen ze géén prioritaire doelgroep zijn om een digitale meter te krijgen’ besluit Tommelein.
Bron: Tommelein