Subsidie elektrische voertuigen afgeschaft vanaf 2020

De aankooppremie voor elektrische voertuigen wordt vanaf 1 januari 2020 afgeschaft. Vlaams minister van Energie, Zuhal Demir, vindt dat de premie te weinig effect heeft en wil eerst werk maken van meer laadinfrastructuur. Sectororganisaties Febiac en AVERE vinden de afschaffing een verkeerd signaal.

De premie geldt voor een ‘zero-emissievoertuig’: wagens die geen schadelijke stoffen uitstoten zoals elektrische voertuigen en waterstofauto’s. Bij de aankoop van zo een voertuig konden particulieren tot 4.000 euro subsidie krijgen. De bedoeling was om een extra stimulans te geven voor een vergroening van het wagenpark. Deze premie wordt nu vanaf 1 januari 2020 afgeschaft. Als je in 2019 nog een zero-emissievoertuig bestelt en gebruik wil maken van de premie, moet je de aanvraag ten laatste op 31 oktober plaatsen. Dat is amper 6 dagen na de bekendmaking van de afschaffing van de premie. De beslissing zal dus snel genomen moeten worden.

Volgens Demir werden er in 2018 in totaal 415 premies toegekend terwijl er in totaal bijna 2.700 nieuwe elektrische wagens zijn ingeschreven (15%). Goed voor 1,4 miljoen van het totale budget van 5 miljoen. De minister concludeert hieruit dat de premie weinig invloed heeft gehad op het aankoopgedrag van de modale Vlaming. Zij wil nu eerst iets doen aan het gebrek aan laadinfrastructuur, een van de meest voorkomende redenen om geen elektrisch voertuig aan te schaffen.

Sectororganisaties Febiac en AVERE zijn hier niet mee akkoord en vinden dat de beslissing nefast is voor de vergroening van het wagenpark. De cijfers die minister Demir gebruikt, zijn niet geheel correct. De premie is enkel geldig voor particulieren en dus niet voor bedrijven. Als we enkel kijken naar particulieren zijn er vorig jaar 520 elektrische voertuigen ingeschreven, waarvan 415 met premie (80%). Verder zit de verkoop van elektrische voertuigen nog steeds in de lift. Tot 22 september van dit jaar zijn er al 846 premies aangevraagd. Zonder premie zal de verkoop van elektrische voertuigen terugvallen, wat natuurlijk niet goed is voor de doelstelling om tegen eind 2020 een wagenpark te hebben dat voor 7,5 procent uit elektrische voertuigen bestaat. Het Klimaatpanel heeft trouwens recent geadviseerd om de subsidie te verhogen omdat de kloof tussen elektrische voertuigen en wagens op fossiele brandstoffen nog te groot is.

Bron: vrt

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten