Aanmelden van zonnepanelen bij de netbeheerder
Eind november 2016 werden de netbeheerders Infrax en Eandis het unieke aanspreekpunt voor alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Hiervoor nam de VREG nog de meterstanden van zonnepanelen op. Na deze overgang werd het voor ons onmogelijk om de aanmelding van een nieuwe zonnepaneleninstallatie zelf te verzorgen. Elke klant moest immers een persoonlijke account met paswoord aanmaken op het ‘Mijn Infrax’ klantenportaal. Dit is nu weer veranderd.
Vanaf 1 juni 2017 moeten wij als installateur van hernieuwbare energie de netbeheerders informeren over de geplaatste installaties. We hebben de keuze om ofwel elke maand een lijst met geplaatste installaties door te sturen, of om de nieuwe installaties zelf aan te melden. Aangezien wij onze klanten zo goed mogelijk willen helpen, kiezen wij ervoor om dit zelf in orde te maken.
Hoe gaat dit in zijn werk?
Infrax
Na de plaatsing van een zonnepaneleninstallatie nemen wij contact op met de keurder. Deze maakt een afspraak met de klant om de installatie na te kijken. Als alles in orde is, bezorgt hij ons het keuringsverslag en andere nodige documenten digitaal. Hierna kunnen wij de installatie pas aanmelden bij Infrax. Infrax heeft dan 90 werkdagen om dit te verwerken.
Wij nemen ook nog altijd contact op om het opzetten van de online monitoring in te plannen.
Eandis
Eandis heeft momenteel nog geen klantenportaal, dit zou er in september aankomen. In de tussentijd kunnen wij wel de installatie aanmelden, maar deze zal dan niet gekoppeld zijn aan de persoonlijke account van de klant.
Update 8/02/2019:
Infrax en Eandis zijn nu Fluvius
De fusie tussen Infrax en Eandis is nu volledig doorgevoerd. De twee bedrijven die elk in een deel van Vlaanderen de distributie van gas en elektriciteit verzorgden, heten nu overal Fluvius. Het klantenportaal van Fluvius waar je een zonnepaneleninstallatie kunt aanmelden, vind je hier.