De gevaren van groepsaankopen bij zonnepanelen

Groepsaankopen winnen steeds meer aan populariteit. Het lijkt ook een heel simpel principe. Door het grote volume kan men een lagere prijs hanteren dan wanneer iedereen individueel bestelt. Maar zeker bij zonnepanelen is dit in de praktijk niet zo simpel.

Ondanks de grote vraag naar zonnepanelen is er een enorme concurrentie. Dit leidt tot prijsdruk en lage marges voor de gehele keten van fabrikanten tot leveranciers. Er is dus niet veel ruimte om nog een extra korting te geven, ondanks het groter volume. Hier komt nog bij dat de organisator van een groepsaankoop dit ook niet kosteloos doet. De installateurs moeten dus een andere manier vinden om een lagere prijs aan te kunnen bieden. Dit gaat vaak ten koste van de kwaliteit van de installatie en materialen. En dat is net wat je niet wilt bij een installatie die minimum 25 jaar moet meegaan.

Standaard pakketten

Bij groepsaankopen wordt er heel veel gebruik gemaakt van standaard pakketten. Daarbij koop je een pakket dat bestaat uit zonnepanelen, een bepaalde omvormer en bevestigingsmateriaal. Klinkt eenvoudig, maar pas op! De combinatie zonnepanelen en omvormer is volledig afhankelijk van de situatie (hellingshoek, oriëntatie, schaduw).  Er moet echt eerst een berekening worden gemaakt voordat een pakket kan worden samengesteld. Anders zal de installatie niet optimaal renderen. De ‘beste’ zonnepaneelconfiguratie is subjectief, elke woning is uniek, elk huis of bedrijf heeft andere behoeften. Er zijn honderden verschillende panelen en omvormers. Een standaardpakket houdt dus niet veel steek.

Kwaliteit van de zonnepaneleninstallatie

Het is voor een leverancier niet zo moeilijk om de goedkoopste producten aan te bieden om een deal te sluiten: low budget zonnepanelen, een Chinese omvormer en een bevestiging die snel op het dak wordt geklikt. Van buitenaf zal het er mooi uitzien, maar schijn bedriegt. Baseer jouw keuze daarom nooit alleen op prijs! Je doet een investering voor minimum 25 jaar. Een investering in kwaliteit komt na de volledige levensduur van de installatie meestal het goedkoopste uit!

Zonnepanelen kunnen lekkages veroorzaken als ze slecht geplaatst zijn. Dit is met name het geval bij de plaatsing op (gebakken) dakpannen. Goedkope dakhaken (vaak aluminium klikhaken) kunnen veel druk op de dakpannen veroorzaken waardoor deze na verloop van tijd kunnen scheuren en water doorlaten. Lees hier meer over de bevestigingsmaterialen.

Natuurlijk is het als leek moeilijk om verschillende offertes en bedrijven te vergelijken. Daarom zijn er enkele kwaliteitslabels ingevoerd die het kaf van het koren scheiden.
RESCert is een certificaat van bekwaamheid van de installateur. Het is een bewijs dat een persoon over de nodige competenties beschikt om hernieuwbare energiesystemen te ontwerpen en te realiseren.
Het QUESTlabel is nog strenger dan het RESCert-certificaat. Om dit label te behalen moeten installateurs voldoen aan regelmatige testen en strenge controles.

Intellisol is het enige bedrijf in Limburg dat over beide certificaten beschikt.

alles kan goedkoper maar aan welke kwaliteit

Vals gevoel van betrouwbaarheid

De organisatoren van groepsaankopen gaan vaak een partnership aan met een bekende naam zoals een provincie of krant. Ze doen dit om een (vals) gevoel van betrouwbaarheid uit te stralen. Want als zo een grote naam zich verbindt aan de groepsaankoop, zal het wel in orde zijn. FOUT! In praktijk hebben deze instanties zo goed als geen inspraak in het proces. Verder beschikken ze ook niet over voldoende kennis om goed te kunnen oordelen over een technische installatie als zonnepanelen. Daar zijn specialisten voor nodig.

Groepsaankopen zeggen ook dat ze bepaalde criteria en kwaliteitseisen hanteren waaraan leveranciers moeten voldoen. Wij hebben al mogen ondervinden dat dit niet altijd gecontroleerd wordt. Zo zijn er 6 groepsaankopen ‘gewonnen’ door een leverancier die niet over het juiste certificaat beschikt. Iets wat heel simpel te controleren is. Wij vragen ons dan ook af hoe streng er toezicht gehouden wordt op alle andere voorwaarden.

Voorschot en wachttijden

Er wordt vaak een voorschot gevraagd alvorens de leverancier het dak komt inspecteren. Als je na de inspectie beslist om toch niet verder te gaan met de groepsaankoop, wordt het voorschot terugbetaald. Een heel omslachtige procedure als je dit vergelijkt met een lokale installateur.

De periode van het moment van inschrijving tot het moment van installatie kan blijven aanslepen. Mensen moeten maandenlang wachten tot hun zonnepaneleninstallatie volledig in orde en gekeurd is. Elke maand dat je moet wachten, is een maand opbrengst (en dus geld) gemist. Zo wordt de goedkopere prijs van de groepsaankoop al snel teniet gedaan.

Weinig transparantie

Welke panelen, welke omvormer, welk bevestigingsmateriaal, welke installateur? Allemaal vragen die lang niet beantwoord worden bij een groepsaankoop. Dat maakt het moeilijk om de kwaliteit van het aanbod te bepalen. Er bestaat ook geen wettelijke standaard waaraan de installaties moeten voldoen.

Wie komt installeren?

Het is niet omdat een bepaald bedrijf de veiling van de groepsaankoop gewonnen heeft dat deze installateur uw zonnepanelen ook komt leggen. Het grote aantal installaties dat er bij een groepsaankoop komt kijken, heeft al vaker gezorgd voor lange wachttijden. Daarom kunnen installateurs zich vaak ook inschrijven zonder aan de veiling mee te doen. Het bedrijf dat de groepsaankoop ‘gewonnen’ heeft, kan hun dan contacteren om in onderaanneming installaties te verzorgen.

De kwaliteit van de winnaar is dus niet noodzakelijk dezelfde als die van de installateur die ter plaatse komt. Deze werkwijze zorgt ook voor een extra partij die betaald moet worden, wat nog meer druk op de prijzen zet. Verder zorgt dit ook voor onduidelijke communicatie indien er service nodig is. Wie contacteer je dan? De organisator van de groepsaankoop? De ‘winnende’ partij? De installateur die in onderaanneming werkt? Vaak zijn hun marges zo klein dat ze niet staan te springen voor mensen die problemen hebben met hun installatie.

Geen standaard opmeting

Het is niet zeker dat de installateur uw dak komt bekijken voordat hij aan de plaatsing begint. Bij de meeste groepsaankopen is een opmeting eerder uitzondering dan regel. Hierdoor kunnen er in een later stadium problemen opduiken waarvoor u de kosten zult moeten dragen.

Zonder opmeting kan er geen goede rendementsberekening gemaakt worden. Hellingshoek, oriëntatie en schaduwvorming bepalen het potentieel rendement van uw dak. Op basis van deze gegevens en uw jaarlijks (geschat) verbruik, wordt de benodigde installatie berekend. Als niet alle gegevens beschikbaar zijn, kan de berekening niet volledig kloppen.

Geen schaduwmeting

“Schaduw is nefast voor een fotovoltaïsche installatie,” zegt Vanparys, expert bij Testaankoop. Hou dus rekening met schoorstenen, gebouwen en bomen in de buurt. “U kunt de installateur vooraf een schaduwmeting laten doen, maar die is niet standaard voorzien. De consument moet daarvoor 125 tot 200 euro betalen.” Er zijn wel technische oplossingen met micro-omvormers en optimizers om het effect van schaduw te verminderen, maar dat zal de prijs opdrijven.

Bij Intellisol is de schaduwopmeting wel standaard omdat we weten dat schaduwvorming een heel grote invloed heeft op de opbrengst van uw zonnepanelen. Wij willen onze klanten steeds de best mogelijke oplossing aanbieden en daar is een schaduwmeting een belangrijk onderdeel van.

Garanties in de praktijk

De meeste installateurs geven 10 jaar productgarantie op omvormer en zonnepanelen, en 25 jaar lineaire vermogensgarantie op de panelen. Dat betekent dat ze na 25 jaar nog minimum 80% van hun vermogen moeten opbrengen. Maar wat als u bijvoorbeeld een Chinees merk heeft gekocht?

Veel Chinese fabrikanten hebben geen onderneming in Europa. Enig idee wat de fabrieksgarantie dan waard is? Als uw installateur niet wil meewerken, zult u zich moeten richten tot het Chinese bedrijf.  Vooral voor omvormers is dit een belangrijk issue, die zijn namelijk het meest kwetsbaar.

Leer uit de fouten van anderen

We zien tot onze grote spijt zeer veel problemen bij groepsaankopen. Het aantal personen dat zich inschrijft voor de groepsaankoop ligt ook veel hoger (5x) dan het aantal dat daadwerkelijk tot plaatsing overgaat.

Zonstraal is een belangenvereniging voor particuliere duurzame energie. Via onderstaande link komt u terecht op het Zonstraal forum waar mensen hun problemen met groepsaankopen uit de doeken doen.

https://www.zonstraal.be/forum/viewforum.php?f=44#

Provincie Antwerpen is ondertussen gestopt met de groepsaankopen rond groene energie en zonnepanelen. “Het probleem was dat bij de zonnepanelen de kwaliteit niet altijd even goed was.”, klinkt het in de Gazet van Antwerpen.

Conclusie

Goedkoop is duurkoop. Een uitdrukking die als geen ander past bij zonnepanelen! Het is de bedoeling dat uw installatie voor minstens 25 jaar zo efficiënt mogelijk blijft werken. Na deze periode kunt u de rekening pas echt maken. Betrouwbaarheid, kwaliteit, rendement en service zijn allemaal factoren waar u op moet letten bij het kiezen van een installateur. Groepsaankopen zijn daarom geen goed idee.

“The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten” – Benjamin Franklin

Bron, Radio 2

Lees ook:

Sectororganisaties waarschuwen voor groepsaankopen

Slechte kwaliteit zonnepanelen in de praktijk

Hoe zonnepanelen juist bevestigen?

1 reactie op “De gevaren van groepsaankopen bij zonnepanelen”

  1. Tot scha en schande moeten ondervinden dat heel het verhaal hierboven volledig klopt.!
    In zee gegaan met groepsaankoop georganiseerd door Het Nieuwsblad en EARTH uit Harelbeke.
    Dag één, materiaal is niet ter plaatse, materiaal in niet zoals beschreven, er ontbrekende stukken, plannen en certificaten ontbreken. Goedkeuring en in dienst laten op zich wachten!
    Nu , 9 maanden later is één paneel buiten dienst, dienst na verkoop is een ramp, één maand wachten.
    Drie weken geleden valt monitoring uit! heb geen zicht meer op mijn systeem, moet zelf leverancier contacteren om iets in beweging te brengen. earth reageert amper op telefoons en mails, personeel van 9 maanden terug is al verdwenen???
    Bezin eer ge begint
    Technomn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten